رقیب سرسخت آندروید و iOS از راه رسید

لوگو وب سایت
مهره مار

رقیب سرسخت آندروید و iOS از راه رسید

323 بار

بازدید

جمعه 15 دی 1391
در این گزارش با اویونتو، جدیدترین و قدرتمندترین سیستم عامل تلفن های هوشمند آشنا می شوید.
در جنگ سیستم‌عامل های موبایل که فعلاً برنده آن اندروید و iOS هستند و دیگر سیستم عامل‌هایی مانند ویندوزفون و بلک‌بری در جنگ برای رتبه سوم هستند حالا یک سیستم مبتنی بر لینوکس دیگر با نام آشنای اوبونتو Ubuntu از شرکت Canonical معرفی شده است که قصد دارد تا سال ۲۰۱۴ بر روی اسمارت‌فون‌ها عرضه شود.
در این گزارش با اویونتو، جدیدترین و قدرتمندترین سیستم عامل تلفن های هوشمند آشنا می شوید.
به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، در جنگ سیستم‌عامل های موبایل که فعلاً برنده آن اندروید و iOS هستند و دیگر سیستم عامل‌هایی مانند ویندوزفون و بلک‌بری در جنگ برای رتبه سوم هستند حالا یک سیستم مبتنی بر لینوکس دیگر با نام آشنای اوبونتو Ubuntu از شرکت Canonical معرفی شده است که قصد دارد تا سال ۲۰۱۴ بر روی اسمارت‌فون‌ها عرضه شود.
به گفته سازندگان در آینده با سوپرفونی مواجه خواهید شد که همچنین یک PC کامل نیز هست. سیستم عامل موبایلی اوبونتو مانند چیزی که در MeeGo دیده بودیم یک سیستم عامل وابسته به Gesture های لمسی مختلف برای عملکردهای مختلف است. از تمامی گوشه‌های صفحه برای استفاده از این Gesture ها بهره گرفته شده تا بتوانید به سرعت هر چه تمام‌تر بین اپلیکیشن‌های مختلف سوییچ کنید و به تنظیمات و محتواهای مختلف دسترسی داشته باشید.
لیست اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان از سمت چپ صفحه باز می‌شود و با کشیدن انگشت به صورت کامل از چپ به راست تمامی اپلیکیشن‌های در حال اجرا و از راست به چپ اپلیکیشن قبلی اجرا شده به سرعت در دسترس شما قرار می‌گیرد؛ حیرت انگیز است، نه؟ تا اینجا جایگزین‌های مناسبی برای دکمه‌های Back و مالتی‌تسکینگ اندروید پیدا شده و با کشیدن انگشت از پایین به بالا نیز عملکردی شبیه به دکمه منو را شاهد خواهید بود.
اوبونتوی برخلاف دیگر شرکت ها یک سیستم عامل واحد را برای دسکتاپ و موبایل در نظر گرفته و قول نهایت استفاده از پردازنده‌های چندهسته‌ای موبایلی را داده که منجر به تجربه‌ای آمیخته از تجربه موبایلی اندروید و تولید محتوای اوبونتوی دسکتاپ خواهد شد. جالب اینجاست که می‌توانید با اتصال گوشی به موس، کیبرد و مانیتور به طور کامل به نسخه دسکتاپ اوبونتو سوییچ کنید.
جستجو در اوبونتو به صورت کلی و در میان همه چیز صورت می‌گیرد، به این ترتیب چه بخواهید کانتکتی را پیدا کنید، چه یک اپلیکیشن و چه یک پیامک یا موزیک تنها به یک جا مراجعه خواهید کرد. همچنین مکالمات و مکاتباتی مانند پیامک، ایمیل، تماس و پست‌های شبکه‌های اجتماعی همگی در یک‌جا جمع شده‌اند.
در اوبونتو در همان لحظه که عکسی می‌گیرید بلافاصله عکس در فضای رایگان ابری اوبونتو آپلود شده و همچنین از گجت‌های دیگرتان با سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS یا ویندوز نیز قابل مشاهده خواهد بود.
اوبونتوی موبایل هم برای گوشی‌های متوسط و رده پایین و هم برای پرچمداران هوشمند آماده شده است. حداقل سخت‌افزار مورد نیاز اوبونتو برای گوشی‌های ارزان قیمت پردازنده تک‌هسته‌ای یک گیگاهرتزی Cortex-A9، ۵۱۲ مگابایت رم و ۴ گیگابایت حافظه داخلی است در حالی که در پرچمداران اوبونتویی شاید پردازنده‌های چهارهسته‌ای A9 یا اینتل اتم، یک گیگابایت رم یا بیشتر و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی خواهیم بود. لازم به ذکر است که تنها در نوع دوم قابلیت تبدیل به سیستم‌عامل دسکتاپ وجود خواهد داشت.
اوبونتو این وعده را به اپراتورها و تولیدکنندگان می‌دهد که بتوانند اوبونتوی موبایلی را به سلیقه خود تغییر دهند و امکانات مورد نظرشان را به آن بیفزایند؛ به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی سنس و سامسونگ تاچ‌ویز را در اوبونتو نیز خواهیم دید.
اوبونتو همچنین به اکوسیستم نیز اهمیت زیادی داده و این قول را می‌دهد که همه اپلیکیشن‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشید و برنامه‌نویسان نیز می‌توانند با HTML5 و زبان‌های تحت وب و یا به صورت native برای اوبونتو برنامه‌نویسی کنند. هم اکنون بسیاری شرکت‌های معتبر بازی‌سازی مانند EA و Valve نیز برای تولید بازی در اوبونتوی موبایل ابراز علاقمندی کرده‌اند.
نظر شما چیست؟ آیا اوبونتو می‌تواند یک رقیب جدی و بالاخره حریفی باشد که به اندروید مهارنشدنی دست پیدا می‌کند؟

منبع : فارنت