فقیهی که امام زمان برای اونامه نوشت

لوگو وب سایت
مهره مار

فقیهی که امام زمان برای اونامه نوشت

285 بار

بازدید

جمعه 10 آذر 1391
امروز، سالروز بزرگداشت شیخ مفید است، اما شیخ مفید کیست و از نظر علمی، چه جایگاهی دارد؟ امام زمان(عج)، در نامه‌ای شیخ را اینگونه خطاب فرمودند: «این نامه‎ای است به برادر راستگو و درستکار و دوست مخلص ما، کسی که در یاری ما کوتاهی نکرده و وفا را رعایت کرده است».
امروز، سالروز بزرگداشت شیخ مفید است، اما شیخ مفید کیست و از نظر علمی، چه جایگاهی دارد؟ امام زمان(عج)، در نامه‌ای شیخ را اینگونه خطاب فرمودند: «این نامه‎ای است به برادر راستگو و درستکار و دوست مخلص ما، کسی که در یاری ما کوتاهی نکرده و وفا را رعایت کرده است».
به گزارش افکارنیوز، ابو عبد اللّه محمّد بن محمّد بن نعمان معروف به«شیخ مفید»و«ابن المعلّم»، یکی از فقهای برجسته اواخر قرن چهارم و ابتدای قرن پنجم هجری است. شیخ‏ طوسی در کتاب«فهرست»خود راجع به او می‏گوید:«محمّد بن محمّد بن نعمان‏ مفید معروف به ابن المعلّم از جمله متکلّمین امامیّه است و ریاست امامیّه در زمان‏ خودش به وی ختم می‏گشت. او در فقه نیز پیشرو بوده و در کار خود، خوش‏حافظه، تیزهوش و حاضرجواب بود». (الفهرست، للطوسی، ص ۷۵۱.(
نجاشی نیز ضمن معرّفی شیخ مفید می‏گوید:«فضل و برتری او در فقه و کلام‏ و روایت، مشهورتر از آن است که به وصف درآید». (رجال، النجاشی، ج ۲، ص ۷۲۳.)

علاّمه حلّی نیز او را این‏طور معرّفی می‏کند:«محمد بن محمد بن نعمان‏ ملقّب به مفید، و معروف به ابن المعلّم، از بزرگوارترین مشایخ شیعه و رئیس و استاد آنها بوده، و همه علمای بعد از او، از وی استفاده برده‏اند، و برتری او در فقه و کلام و روایت، مشهورتر از آن است که وصف شود. او اوثق اهل زمان خود و عالم‏ترین آنها بود». (رجال، العلاّمة الحلّی، ص ۷۴۱.)

شیخ مفید به خاطر مناظراتی که با استادان خود و دانشمندان برجسته از جمله قاضی ابو بکر باقلانی و عبد الجبّار معتزلی داشته است، شهرت فراوان دارد. وی در این مناظرات، شیوه اقناع را به کار می‏گرفت و از دلائلی بهره می‏جست که‏ مورد قبول همه بود و نتایج روشن به دست می‏داد. در خانه خود او مجلسی بر پا می‏شد که دانشمندان برای مناظره و گفتگوی علمی در آن‏جا گردد می‏آمدند.( محمّد مهدی نجف: مجلّه تحقیقات اسلامی، سال دوّم، شماره ۲، ص ۳۹.)

موقعیّت و عظمت شیخ مفید و تأثیر وجود او در میان شیعیان و اهل تسنّن تا آن‏جا بود که عضد الدّوله دیلمی، پادشاه بامهابت آل بویه که بر دنیای اسلام‏ حکومت می‏کرد و خلیفه بغداد بازیچه دست او بود، برای زیارت مفید به خانه‏اش‏ می‏رفت و هرگاه بیمار می‏شد، از وی عیادت می‏کرد. باید دانست که عضدالدّوله در سال ۲۷۳ هـ ق درگذشته، و شیخ مفید در آن اوقات، ۴۳ یا ۶۳ ساله بوده است و این خود، نماینده شخصیّت عالی علمی مفید است.( علی دوانی، هزاره شیخ طوسی، ص ۸.)

البتّه لازم به ذکر است که گرچه شیخ مفید به سبب سلطه آل بویه که حاکمانی‏ شیعه مذهب بودند، با عزّت و احترام در میان آنان می‏زیست؛ امّا باید گفت:علی‏ رغم همه بزرگی و وجاهت شیخ مفید، حاکمان بغداد برای خاموش کردن فتنه‏های‏ طائفه‏ای و مذهبی که بین شیعه و اهل تسنّن در می‏گرفت، در دو مرحله، شیخ را از بغداد تبعید کردند.

شیخ مفید از کسانى بود که با امام زمان(عج) در ارتباط بود و حدود سى نامه براى او نوشته و او را در نامه‎هایش برادر خود خطاب کرده است. نامه‎ای از طرف امام زمان برای شیخ فرستاده شد. امام در آن نامه شیخ را اینگونه خطاب فرمودند: «این نامه‎ای است به برادر راستگو و درستکار و دوست مخلص ما کسی که در یاری ما کوتاهی نکرده و وفا را رعایت کرده است».
برگرفته از مجموعه مقالات کنگره شیخ مفید، شماره ۴۶، رضا محبی مجد