بررسی MacBook Pro با صفحه نمایش ۱۳ اینچی Retina

لوگو وب سایت
مهره مار

بررسی MacBook Pro با صفحه نمایش ۱۳ اینچی Retina

216 بار

بازدید

پنجشنبه 23 آذر 1391

بالاخره اپل نسخه ای عالی از سری مک بوک Pro رتینا را با سایز ۱۳ اینچ به بازار عرضه کرد تا به همراه سری ۱۵ اینچی موجود، دسته محصولات قابل حمل این کمپانی را تکمیل کند.در این مدل نیز همان تکنولوژی متناسب با قدرت پردازش دید که سبب معروفیت سری Pro شده ، به کار رفته است. برای آن که ببینید این نوت بوک مناسب شما هست یا نه در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

بالاخره اپل نسخه ای عالی از سری مک بوک Pro رتینا را با سایز ۱۳ اینچ به بازار عرضه کرد تا به همراه سری ۱۵ اینچی موجود، دسته محصولات قابل حمل این کمپانی را تکمیل کند.در این مدل نیز همان تکنولوژی متناسب با قدرت پردازش دید که سبب معروفیت سری Pro شده ، به کار رفته است. برای آن که ببینید این نوت بوک مناسب شما هست یا نه در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

طراحی و سخت افزار

نوت بوک های در کلاس Retina از نظر ضخامت ، تقریبا مانند هم هستند.در حقیقت، مدل ۱۳ اینچی کمی ضخیم تر- در حد چند میلی متر- است. اما تفاوت های مشهود مربوط به وزن( ۳٫۵۷ پوند در مقابل ۴٫۴۶ پوند)، عرض ( ۱۲٫۳۵ اینچ در مقابل۱۴٫۱۴ اینچ) و عمق( ۸٫۹۶ اینچ در مقابل ۹٫۷۳ اینچ) می باشد.در واقع ، اگر مدل اورجینال Retina MacBook Pro یک کامپیوتر باریک و بلند به حساب می آید، مدل کوچک تر آن یک نیروگاه کوچک است که به راحتی می توان آن را بدون نیاز به سازش در عملکرد با مدلی مثل MacBook Air در کیف قرار داد.همچنین، در کنار نسخه ۱۳ اینچی قدیمی، تفاوت ها بیشتر خود را نشان می دهند.مدل Retina ی جدید باریک تر، سبک تر و حتی کم عمق تر است.

اما باید انتظار برخی تغییرات را نیز برای کم حجم تر کردن این مدل ( و همین طور ارزان تر شدن آن به اندازه ی ۵۰۰ دلار نسبت به مدل ۱۵ اینچی) داشته باشیم. مدل ۱۳ اینچی ، گزینه های مجزای گرافیکی موجود در مدل ۱۵ اینچی را از دست می دهد و با اینتل HD 4000 کار می کند. اما شما هنوز هم می توانید از ۲ صفحه نمایش خارجی ( با ترکیبی از دو پورت Thunderbolt و یک پورت HDMI ) و همزمان با آن ها، صفحه نمایش خود نوت بوک هم استفاده کنید .

حافظه این مدل از ۱۲۸GB فلش شروع شده و گزینه های ۲۵۶GB، ۵۱۲GB و ۷۶۸GB موجود می باشد.پردازشگر اصلی ۲٫۵GHz Core i5 دو هسته ای است.در حالی که پردازنده ی مدل ۱۵ اینچی Core i7، ۴ هسته ای می باشد.شما می توانید مبلغی را اضافه تر برای چیپ ست Core i7 روی مدل ۱۳ اینچی بردازید.اما این چیپ دو هسته ای و نه ۴ هسته ای خواهد بود.مموری به صورت فیکس ۸GB از ۱۶۰۰MHz DDR3L می باشد و گزینه ای برای تغییر آن وجود ندارد.تمامی پورت ها، ارتباطات وایرلسی ، وب کم ۷۲۰p و نیز کیبورد دارای نور پس زمینه و trackpad با سایز قابل تنظیم مثل مدل ۱۵ اینچی است.یعنی شما یک جفت کانکتور Thunderbolt، ۲ پورت USB 3.0، یک جک هدفون، اسلات کارت حافظه SDXCو خروجی HDMIدر اختیار دارید.همچنین WiFi a/b/g/nو بلوتوث ۴٫۰ و یک جفت میکروفون در لبه سمت چپ وجود دارد.

طراحی صنعتی اپل،در روند تکامل تدریجی خود ، به سمت کامپیوتر های باریک تر رفته و MacBook Pro نیز از این قاعده مستثنی نیست.از نمای کناری این مدل مانند مدل قدیمی، ولی جذاب تر از آن است. شما می توانید نگاهی به “side gill” که قسمتی از سیستم خنک کنندگی این نوت بوک است، بیندازید.هنگام کار، سیستم کم صداست؛چرا که فن ها صدای خیلی کمی را ایجاد می کنند.تطابقی که در سیستم انجام شده ، قابل تعمیر بودن و وجود فضا برای بهبود سیستم است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش ۱۳ اینچی MacBook Pro Retina، دارای رزولوشن ۲۵۶۰ x 1600می باشد که کمی پایین تر از رزولوشن ۲۸۸۰ x 1800 در مدل ۱۵ اینچی است.اما به خاطر سایز کوچک تر آن ، تمرکز پیکسل بالاتر است: ۲۲۷ ppiدر ۱۳ اینچی و ۲۲۰ ppi در ۱۵ اینچی.اگر این دو را در کنار هم قرار دهید، هیچ تفاوتی مشاهده نخواهید کرد- یعنی پیکسل ها در هیچ یک قابل تشخیص نیستند. همچنین، نمایش از زوایای مختلف آن چنان خوب است که باید فکری به حال کسانی که ممکن است کنار شما نشسته باشند و قصد سرک کشیدن دارند، بکنید!

مانند قبل، مد Retina روی MacBook Proدقیقا به شما رزولوشن ۲۵۶۰ x 1600را نخواهد داد.در عوض، شما رزولوشن مشابه و پایین تری را که در همه جا یکنواخت است دارید.چرا که هر پیکسل دسته ای از پیکسل های کوچک تر است.به دلخواه می توانید از این مد خارج شده و رزولوشن بالاتری را انتخاب کنید.اگرچه، نوت بوک ۱۳ اینچی رزولوشن ۱۹۲۰ x 1200 را که روی مدل بزرگ تر موجود است، پشتیبانی نمی کند.اما ۱۶۸۰ x 1050هم برای چنین سایزی بسیار عالیست.اپلیکیشن های کمپانی های ثالث برای بالاتر بردن رزولوشن موجود هستند، اما به طور رسمی توسط اپل پشتیبانی نمی شوند.

اپل کاهشی ۷۵ درصدی در درخشش صفحه نمایش نسبت به مدل قبلی Retina را گزارش می کند. در عمل،رفلکت های کمتری وجود دارد که انعطاف پذیری نوت بوک را برای کار در محیط های مختلف افزایش می دهد.با تغییر روشنایی صفحه ، می توانید از آن در محیط های باز هم استفاده کنید.

عملکرد

در نتایج بنچمارکی که در ادامه خواهید دید، ما ۲ مدل مختلف از MacBook Pro Retina 13 اینچی داریم: ۲٫۵GHz Core i5-3210M دو هسته ای (۳MB L3 cache) و ۲٫۹GHz Core i7-3520M دو هسته ای (۴MB L3 cache) .هر کدام مموری ۸GB داشته و از Turbo Boost اینتل پشتیبانی کرده و سیستم عامل هر دو Mac OS 10.8.2 است.

در بنچمارک Cinebench که پردازشگر و عملکرد گرافیکی را با ترکیبی از ۳D و تست OpenGLمورد آزمایش قرار می دهد -که روش خوبی برای امتحان کردن عملکرد یک سیستم در هنگام انجام کارهای فشره و سنگین مثل پروسس ویدیو و یا بازی است- نتیج زیر را بدست آوردیم .

مدل Core i5 امتیازی برابر با ۲٫۱۲ CPU و مدل Core i7 امتیاز ۲٫۸۱ CPU دارد.مطابق انتظار و بدون GPU مجزا، گرافیک سیستم ها امتیازاتی مطابق ۱۴٫۸۱fps و ۱۹٫۶۹fps بدست آوردند.

اگر تصمیم دارید Mac جدید را برای عملیات گرافیکی سنگین و یا ادیت کردن ویدیو به کار برید، پیشنهاد ما انتخاب مدل بزرگ تر است که البته به پاور بیشتری هم احتیاج دارد، در حالی که شامل همان چیپ Intel HD Graphics 4000 برای کار روزمره نیز می شود.

باطری

اگرچه در مدل جدید، باطری کوچک تر از قبل شده است- ۷۴ وات-ساعت و یا ۹۵ وات ساعت در ۱۵ اینچی- .اما چون صفحه نمایش کوچک تر بوده و اجزای کمتری دارد، بنابراین runtime یکسانی دارد( تا ۷ ساعت در حالت استفاده از وب با ارتباط وایرلس و یا ۳۰ روز در حالت استندبای). اما آداپتور MagSafe 2 60 واتی کمی کوچک تر بوده و بنابراین حمل و نقل آن آسان تر است.

در حالت کلی ، در صورت استفاده ی سنگین از این نوت بوک، در حدود ۶ ساعت می توانید با آن کار کنید.

جمع بندی

قیمت $۲,۱۹۹ نوت بوک MacBook Pro Retina آن را برای خیلی از کاربران دست نیافتنی می کند. قیمت مدل ۱۳ اینچی $۱,۶۹۹ با فلش درایو ۱۲۸GB می باشد که برای مدل ۲۵۶GB به $۱,۹۹۹ نیز می رسد.

افزایش حافظه برای ذخیره سازی نیز چندان ارزان نیست- شما می توانید به مدل ۷۶۸GB خود ببالید، اما باید مبلغی بیش از یک MacBook Air برای آن بپردازید- خوب البته، مبلغ بیشتری که برای Core i7 2 هسته ای می پردازید، عملکرد دستگاه را به طور کلی بهبود می بخشد.اپل هنوز هم مدل های غیر Retina ی ۱۳ اینچی را با شروع قیمت از $۱,۱۹۹ و پردازشگر دو هسته ای ۲٫۵GHz Core i5 تولید می کند. اما اگر همان مموری و ۱۲۸GB SSD می خواهید باید $۱,۴۹۹ بپردازید. همچنین ، شما یک پورت گیگابیت شبکه، FireWire و درایو اپتیکال را دارید، اما شاسی سبک تر و صفحه نمایش Retina را از دست خواهید داد.

اگرچه ممکن است Air کوچکترین سری از نوت بوک های اپل باشد، اما مدل ۱۳ اینچی معرفی شده در بالا از نظر تعادل در پاور، عملکرد و قابلیت ها جایگاه بهتری دارد.اگر به دنبال کارهایی از قبیل ادیت چند رسانه ای هستید، قاعدتا بهتر است مدل بزرگ تر را انتخاب کنید.اما اگر سایز، حجم و وزن – البته بدون قربانی کردن کارایی دستگاه- برای شما در اولویت قرار دارد، حتما از انتخاب MacBook Pro Retina لذت خواهید برد.