کاهش وابستگي را با کودک کلاس اولي تمرين کنيد

لوگو وب سایت
مهره مار

کاهش وابستگي را با کودک کلاس اولي تمرين کنيد

302 بار

بازدید

شنبه 23 شهریور 1392
يک مشاور تحصيلي در آستانه بازگشايي مدارس به والدين توصيه کرد، براي کاهش وابستگي کودکان به خانواده و اضطراب ناشي از جدايي در بدو ورود به مدرسه، جدايي را از هم‌اکنون با فرزند خود تمرين کنند......يک مشاور تحصيلي در آستانه بازگشايي مدارس به والدين توصيه کرد، براي کاهش وابستگي کودکان به خانواده و اضطراب ناشي از جدايي در بدو ورود به مدرسه، جدايي را از هم‌اکنون با فرزند خود تمرين کنند.

جمشيد کمايي منطقه خوزستان، اظهار کرد: دوران رشد، دوران بسيار حساسي است که از آن به عنوان دوران ختام يا دوران جدايي نام برده مي‌شود. در سن 6 سالگي براي ورود به مدرسه يا حتي در دوره قبل از آن براي ورود به پيش‌دبستاني که حساسيت آن کم‌تر از مدرسه است، با يک دوران جدايي از کانون خانواده روبه‌رو هستيم.

وي ادامه داد: اين دوران ختام، دوره جدايي رواني اجتماعي نيز ناميده مي‌شود؛ کودک تا اين زمان کاملا مورد حمايت والدين بوده و تمام کارها را يا با دخالت مستقيم خانواده يا در سايه حضور والدين انجام مي‌دهد. سن 6 سالگي و ورود به مدرسه دوره‌اي است که کودک بايد از وابستگي رواني و اجتماعي به خانواده جدا شده و در يک زمان نسبتا طولاني حدود 4 ساعته از اين محيط و کانون حمايتي خود فاصله بگيرد.

اين مشاور تحصيلي گفت: برخي از کودکان اين دوره جدايي را با دشواري مي‌گذرانند و هر چه وابستگي به خانواده بيشتر باشد، دشواري اين جدايي بيشتر خواهد بود و به همين دليل کودکاني را که در پايه اول ابتدايي قصد ورود به مدرسه دارند، با چهره‌هاي متنوع مي‌بينيم، بعضي از آن‌ها با چشمان اشک‌آلود وارد مدرسه مي‌شوند، بعضي ديگر متقاضي ورود مادرشان به درون کلاس هستند و يا بچه‌هايي را مي‌بينيم که اين شدت در آن‌ها کم‌تر است. اين حالات حاصل نوع برخورد والدين با بچه‌ها و شيوه تربيتي آن‌هاست.

کمايي افزود: اين حالات در همه بچه‌ها اتفاق مي‌افتد ولي شدت و ضعف آن متفاوت است. وظيفه والدين و معلمان در بدو ورود به مدرسه اين است که شرايط را به گونه‌اي فراهم کنند که گذراندن دوره ختام راحت‌تر باشد. والدين مي‌توانند اين جدايي را پيش از ورود فرزندشان به محيط مدرسه با وي تمرين کنند به گونه‌اي که جدايي را با فاصله‌هاي کوتاه يکي دو ساعته مورد تمرين قرار دهند.

وي بيان کرد: يکي از راه‌هايي که مي‌تواند دوره ختام و جدايي را براي کودکان آسانتر کند، دوره پيش‌دبستاني و مهدکودک است. کودک اين دوره در فاصله‌هاي کوتاه‌تر و در عين حال در محيط‌هاي غيررسمي در مقايسه با مدرسه، اين جدايي‌ها را تمرين مي‌کند.

اين مشاور تحصيلي گفت: همچنين سال‌هاست که آموزش و پرورش در شروع فصل مدارس مراسمي را با عنوان جشن شکوفه‌ها به منظور آشنايي والدين و فرزندان آن‌ها در پايه اول ابتدايي برگزار مي‌کند که والدين حتما بايد همراه با فرزندشان در جشن شکوفه‌ها شرکت کنند.

وي ادامه داد: براي کاهش اضطراب و استرس‌هاي ناشي از تجربه دوره جدايي براي کودکان پايه اول دبستان توصيه مي‌شود، والدين پيش از ورود به مدرسه، کودک را به پيش‌دبستاني بفرستند و اگر اين امکان را ندارند، در مدت زماني که تا بازگشايي مدارس باقي است، با کودک خود موارد لازم را تمرين کنند.

کمايي اظهار کرد: وقتي براي فرزند خود امنيت را فراهم مي‌کنيد آرام آرام اين فاصله ايجاد مي‌شود؛ در عين حال که مراقب کودک خود هستيد بايد وابستگي بين خود و فرزندتان را کاهش دهيد.

وي عنوان کرد: در روند ادامه تحصيل، بهبود وضعيت تحصيل و انگيزه تحصيلي پايه اول دبستان نقشي حياتي دارد. پايه اول دبستان ذوق و شوق فرد را براي فعاليت تحصيلي افزايش مي‌دهد. در تمام برخوردها، برخورد اوليه تاثير بسياري دارد و بنابراين برخورد والدين و معلمان همچنين اولياي مدرسه با دانش‌آموزان پايه اول بايد به گونه‌اي مناسب باشد.

اين مشاور تحصيلي گفت: ريشه بسياري از ترک تحصيل‌ها، ضعف در تحصيل و عدم علاقه و اشتياق به تحصيل در اين پايه جستجو مي‌شود. والدين براي داشتن دوره مناسب در تحصيل فرزندان خود، ارتباط با مشاور را از ياد نبرند.


منبع : ايسنا